Błonnik w naszej diecie

10592148_560143107423843_828666121_nSpożywanie produktów bogatych w błonnik stało się ostatnio bardzo modne. Nie można zaprzeczyć, że im więcej błonnika jemy, tym lepsze jest nasze trawienie. Oczywiście nie można za bardzo przesadzać, bo nadmiar może skutkować zaparciami i innymi problemami.
Bardzo często osoby po 40 roku życia narzekają, że ich metabolizm zwalnia, oczywiście mogą to być kwestie hormonów, ale najczęściej przyczyną jest zła dieta i brak błonnika.
Większość społeczeństwa nie ma wyrobionej umiejętności dopasowywania swojego menu, jemy to, co kiedyś gotowali rodzice, którzy nie mieli pojęcia o zdrowym żywieniu i zbilansowanej diecie, dlatego tak często spotykamy się z problemem otyłości. Aby z tym walczyć, należy zmienić dietę i wzbogacić ją o dodatkowe produkty bogate w błonnik.
Błonnik przyspiesza metabolizm i oczyszcza jelita ze złogów. Dzięki czemu organizm szybciej trawi przyjmowane pokarmy, a dodatkowo nic nie zostaje w jelitach, nie powstają wzdęcia i inne mało przyjemne dolegliwości żołdowe oraz jelitowe.

Czy ziołolecznictwo jest trendy

10592274_560143160757171_1159722750_nNasi przodkowie nie mieli pod ręką setek świetnie działających leków, a przecież udawało im się całkiem dobrze funkcjonować i radzić z wieloma chorobami. Pomocą bowiem w wielu zagrożeniach i problemach zdrowotnych były zioła. Dzisiaj niektórzy z przymrużeniem oka patrzą na ziołolecznictwo, traktując je trochę jako znachorstwo. Jest to podejście niesłuszne. Wystarczy poobserwować zachowania dzikich zwierząt, które muszą sobie radzić bez naszych leków i doskonale wiedzą jaki korzonek lub listek zjeść, by im pomogły w różnych dolegliwościach. Psy czy koty, na przykład, nie dlatego jedzą młodą zielona trawę, bo ją lubią, ale pomaga im w regulowaniu niestrawności. Natomiast wilk, ukąszony przez żmiję, szuka korzenia rdestu, który jest dla niego jedynym ratunkiem. Zioła do tej pory stanowią podstawę wielu znanych nam leków, a również my sami wielokrotnie uciekamy się do skorzystania z bogactw natury. Udało nam się ustalić pozytywne działanie wielu roślin, ale równie dużo jeszcze przed nami. Oczywiście sami już nie biegamy po łąkach i lasach, by znaleźć i ususzyć zioła, ale zdajemy się na pomoc aptek i sklepów zielarskich, gdzie zioła w podstawowej postaci i te przetworzone są powszechnie dostępne.

Czym są bakterie probiotyczne

10592022_560143157423838_722763178_nIstnieją nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale i bakterie o działaniu korzystnym dla zdrowia. Te ostatnie bakterie nazywane są probiotykami, a znaleźć je można w produktach żywnościowych. Najwięcej prozdrowotnych bakterii probiotycznych zawierają sfermentowane napoje mleczne: kefir, kwaśne mleko, jogurt. Na tych produktach powinna widnieć etykieta informująca, jaki gatunek i szczep bakterii probiotycznych zawierają. Przykładowa etykieta probiotycznego jogurtu powinna zawierać następujący napis: Lactobacillus casei DN-114 001. W zależności od rodzaju probiotyku może on korzystnie wpływać na układ trawienny, wspierać odporność organizmu. Dzięki probiotykom odbudowuje się flora bakteryjna, która uległa zniszczeniu w trakcie zażywania antybiotyków. Produkty zawierające probiotyki są zalecane dzieciom (po ukończeniu 1 roku życia) oraz osobom dorosłym. Wszystkie produkty mleczne zawierające probiotyki przechowuje się w lodówce, gdzie panuje niska, najbardziej dla nich odpowiednia, temperatura.

Mikroflora układu pokarmowego

10590003_560143120757175_1437243842_nMikroflora obecna w układzie pokarmowym człowieka powoduje fermentację preiobtyków. W procesie tym powstają kwasy tłuszczowe o krótkich łańcuchach. Możemy wśród nich wyróżnić – kwas masłowy, który jest wykorzystywany przez kolonocyty, kwas propionowy oraz octowy. Oprócz kwasów tłuszczowych, powstają także: diacetyl (niskocząsteczkowy produkt przemiany materii), bakteriocyny oraz pochodne tlenu. W dostępnych w aptekach preparatach, występuje wiele prebiotyków (zazwyczaj w połączeniu z probiotykami). Do najważniejszych należy zaliczyć inulinę, fruktooligosacharydy (FOS), mannanooligosacharyd (MOS) czy laktulozę. Źródłem probiotyków są także warzywa, np. szparagi czy cebula, czosnek, cykoria, pory, a także w owocach (głównie w bananach). Oprócz swojej roli pomocniczej, prebiotyki wpływają także na obniżenie poziomu tzw. złego cholesterolu, biorą udział w zwalczaniu choroby wrzodowej. Ważną funkcją jest także unieszkodliwianie toksyn produkowanych przez obecne w przewodzie pokarmowym człowieka bakterie gnilne.

Domowe sposoby są najlepsze

10588706_560143130757174_612217501_nTrzeba wiedzieć, że w okresie zimowym bardzo, ale to bardzo często dopadają nas różnego typu przeziębienia. Problem jednak nie leży tak naprawdę po stronie samych przeziębień, a raczej tego, że najczęściej nie możemy iść na zwolnienie lekarskie i porządnie wyleżeć choroby, tylko idziemy do pracy. Takie działania powodują, że musimy w szybki sposób pozbyć się choroby. Pytanie jednak czy istnieją skuteczne domowe sposoby, które pomogą nam w walce z przeziębieniem? Trzeba wiedzieć, że tak i że jest ich całkiem sporo. Jednym z najbardziej znanych sposobów stosowanych jeszcze przez nasze babcie jest posmarowanie się przed snem grubą warstwą smalcu (bez skwarek) i owinięcie się folią. Taki zabieg sprawi, że w nocy będziemy się naprawdę obficie pocić. Co nam to da? Ano przede wszystkim zdrowie, bowiem nie bez powodu mówi się, że chorobę najlepiej jest wypocić. Kolejnym ze sposobów jest picie domowych lekarstw. Warto wiedzieć, że obecnie najbardziej skuteczną domową mieszanką jest syrop z kwiatów lipy, z dodatkiem spirytusu. Ma on nie tylko bardzo, ale to bardzo dużo różnego typu pogrzebnych naszemu organizmowi witamin, ale także działa rozgrzewająco. A w czasie choroby musimy dbać właśnie o to, żeby naszemu organizmowi nigdy w życiu nie było zimno. Temperatura bowiem zabija wszelkie zarazki.

Ocet jabłkowy

10578468_560143080757179_531767087_nPozytywny wpływ octu jabłkowego i jego lecznicze działanie było znane i wykorzystywane już w starożytnym Egipcie i Rzymie. Legioniści rzymscy prawdopodobnie przy sobie zawsze posiadali niewielką ilość tego napoju. Ocet jabłkowy bardzo często wykorzystywany jest jako dodatek stosowany do różnych sałatek i dań mięsnych. Korzystnie wpływa na procesy trawienne przyspieszając je. Ocet stymuluje wydzielanie soków żołądkowych a także korzystnie wpływa na syntezę enzymów trawiennych. Pomaga także w usuwaniu złogów i rozszczepieniu tłuszczów, dzięki czemu odgrywa pozytywną rolę w procesie utraty wagi.
Ocet jabłkowy pomaga spalać tkankę tłuszczową, a także swoim działaniem przyczynia się do oczyszczania organizmu z toksyn. Jest także doskonałym produktem dietetycznym nie tylko ze względu na niską kaloryczność octu stosowanego jako przyprawa, która może zastąpić w sałatce np. majonez. Okazuje się bowiem, że kwaśne pH tego specyfiku, podkręca procesy trawienne, a dzięki temu organizm jest w stanie spalać większą ilość kalorii i ograniczać zapasy tkanki tłuszczowej.

Alkohol

10543873_560143077423846_1916841173_nOsoby, które pragną prowadzić zdrowy tryb życia powinny pamiętać, że alkohol jest używką, która działa jak środek odurzający. Zbyt częste picie alkoholu, szczególnie w dużych ilościach, bardzo szybko może prowadzić do pojawienia się uzależnienia. Są także osoby, które uważają, że niewielka ilość alkoholu wykazuje korzystny wpływ na nasz organizm, m.in.: rozgrzewa, pobudza czy poprawia trawienie. Naukowcy potwierdzili, że korzystny wpływ na organizm może wykazywać czerwone wino, które zawiera środki będące antyoksydantami oraz składniki, które mogą przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia niektórych chorób. Należy jednak pamiętać, że chodzi tutaj o spożywanie małych ilości wina. Na alkohol powinny uważać szczególnie osoby, które są na diecie odchudzającej, ponieważ zawiera ona bardzo dużo kalorii.
Jeśli chodzi o układ krążenia, to dawka korzystna dla naszego zdrowia i wpływająca na serce wynosi dla kobiet jeden kieliszek dziennie oraz jeden do trzech kieliszków dziennie. Przy czym należy pamiętać, że przynajmniej jeden dzień w tygodniu powinno się zachowywać wstrzemięźliwość.